"תשועת עולמים" - גיליון מספר 7, פרשת וָאֶתְחַנַּן

"תשועת עולמים" – גיליון מספר 7, פרשת וָאֶתְחַנַּן 

גיליון דברי תורה לפרשיות השבוע על הגאולה הנצחית שאנחנו נמצאים בה בדורנו, בדרכם של רבותנו הגאונים, חכמי צפון אפריקה וספרד בדור האחרון. 

ובראשם מרן הראשל"צ הרב בן-ציון מאיר חי עזיאל זצוקללה"ה.

מאת : הגאון הגדול הרב משה אלחרר שליט"א, רבה של העיר שלומי ת"ו מחזיר העטרה של חכמי ספרד, צפון אפריקה ותימן ליסודה ולמקומה.

-דבר תורה לפרשת וָאֶתְחַנַּן תשפ"ג- 

נחמה גדולה מעיר הקודש ירושלים 

השבת הקרובה אנחנו מתחילים ברצף של שבע שבתות של שבע הפטרות שנקראים "שבעא דנחמתא" -  שבע הפטרות של נחמה. 

 למרות שהשבת היא פרשת ואתחנן אבל השבת הזאת נקראת "שבת נחמו". 

כל השבע שבתות הללו מקבלות שם מיוחד.

 אחרי שלושת השבועות של ימי בין המצרים ואחרי שעברנו את תשעה באב, הקב"ה רוצה לומר לנו שהוא עדיין אוהב אותנו אהבה גדולה מאוד והגאולה הנצחית תבוא.

 ולכן כל ההפטרות של השבע שבועות הקרובים זה הפטרות של נחמה. 

ההפטרה הראשונה שנקרא השבת זה מספר ישעיה פרק מ' ההפטרה מתחילה: "נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם : דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלַ͏ִם וְקִרְאוּ אֵלֶיהָ כִּי מָלְאָה צְבָאָהּ.."(ישעיהו, פרק מ', א'-ב').  

זאת אומרת ירושלים מלאה תושבים, ברוך ה', היום יש בנייה אדירה בירושלים.

"כִּי נִרְצָה עֲו‍ֹנָהּ" - הקב"ה כבר החליט לנחם את ירושלים. "כִּי לָקְחָה מִיַּד ה' כִּפְלַיִם בְּכָל חַטֹּאתֶיהָ"

וכמובן הפלא הגדול, אם רוצים לנחם את עם ישראל, אם רוצים לומר דברי נחמה לעם ישראל, למה הנביא מדבר על ירושלים? היה צריך לומר, נחמו נחמו עמי דברו על לב ישראל, מה זה על לב ירושלים? אתה מתחיל בעם ישראל ואתה מייד בפסוק השני אתה עובר לירושלים. 

 אפשר לדבר מאות שעות על המשמעות המרכזית של בניין ירושלים, שהיא בעצם הדבר המהותי ביותר בנחמה הגדולה הזאת.

 זאת אומרת, היום שומעים מהרבה תלמידי חכמים הרבה דברי נחמה והרבה דברי עידוד, שברוך ה' עברנו את הקץ המגולה והסרת שיעבוד מלכויות וקיבוץ גלויות וכו'.           

אבל בניין ירושלים זה עידן אחר לחלוטין בשלבי הגאולה, זה משהו אחר לחלוטין. נכון, כל הגלויות הסתיימו. ארבע גלויות, ארבע מלכויות, בלשון ספר דניאל המילה "גלות" לא כתובה שם, כתוב 4 מלכויות, במדרשים כתוב 4 גלויות. 

סיימנו 4 גלויות לפני 74 שנים עם הקמת המדינה, התחלנו לפי דברי הראשון לציון מרן הרב עוזיאל זצוק"ל, גדול הראשונים לציון שבכל הדורות, התחלנו את המלכות החמישית הנצחית לפני 74 שנים. אבל, כשמדברים על ירושלים, אנחנו מדברים על משהו אחר לחלוטין בשלבי הגאולה. 

זאת הנחמה המהותית שממנה כל פרטי הפרטים, אלפי אלפי אלפים של הפרטים של הנחמה והעידוד שיש לעם ישראל בדורנו, הכל מתחיל מכל לְבֵנָה שבונים בירושלים.                                                      

ולכן כל ההפטרות, כל השבע הפטרות, הנושא המרכזי שלהן זה ירושלים.  אני רוצה לצטט כמה חכמים שהם נבחנו במבחן המציאות.

 זאת אומרת, יש ביטוי בתלמוד "אתמחי גברא ואתמחי קמיעא", זאת אומרת, יש אדם, יש תלמיד חכם גדול, שעמד במבחן המציאות. "ואתמחי קמיעא", הקמיע שלו נמדד במבחן המציאות שיש בו תועלת. יש כמה חכמים גדולים מאוד, נזכיר חלקם עכשיו ובמשך ה"שבע דנחמתא" אפשר לצטט נוספים.

 יש חכם שמגיע מהעיר תטואן שבמרוקו לירושלים, בשנת 1916 למניינם, הוא מגיע לפני כן, אבל בשנת 1916 אומר אותו חכם אני רוצה להסביר את הדבר המהותי של בניין ירושלים בדור שלנו. והוא אומר: אני (הרב עמרם אבורביע זצוק"ל) מבין בדברי האר"י הקדוש, שבעוד 52 שנה, עם ישראל חוזר לירושלים ומתחיל שלב אחר בגאולה, כל הסימנים, שאתם מכירים זה סיפור אחד, כל הסימנים של קיבוץ גלויות והסרת שיעבוד מלכויות והקץ המגולה, כל הדברים שכל הזמן מדברים עליהם בישיבות ובדרשות זה סיפור אחד, זה נושא אחד.  

בניין ירושלים מרים את עם ישראל למשהו אחר לחלוטין, והוא שמתחיל שלב חדש עידן חדש, אחר, בגאולה, והוא, הנקמה של הקב"ה באומות העולם על כל מה שעשו לעם ישראל.  והחכם הזה מסביר את זה בצורה מאוד עמוקה בספר שלו "נתיבי עם" במשך 52 שנה. 

 בניו מספרים, ובראשם הרב פרופסור אהוד אביבי זצ"ל, שהם התחננו לאבא: אבא תִּרְאֶה מה אתה כותב, אתה בכלל מדבר על משהו אחר, על שינוי מהותי בגאולה, מתחילה הנקמה של הקב"ה באומות העולם, ומה שרואים באומות העולם כל כך הרבה בלגן בעולם, זה בשבילנו, זה לטובתנו, זה בגלל עוד לְבֵנָה עוד בית עוד בניין בירושלים זה כל הסיפור.                       

 אמרו לו: אבא, תוריד את זה מהספר "נתיבי עם" (בספר "נתיבי עם – דרשות", זה נמצא בעמודים ל"ו ל"ז ל"ח זה דרשה והרב כותב במפורש). 

אמר לו הרב אבורביע זצ"ל : בדיוק מה שכתבתי כך זה יהיה. והרב אבורביע אמר, ברוך ה' שזכיתי, בזמן הדפסת הספר, לראות שגם הרב דוד הכהן סקלי כתב את זה. 

הרב דוד הכהן סקלי, עוד חכם קדוש מהעיר דבדו שבמרוקו, מגיע לאלג'יר או תלמסאן, אוראן והוא קבור באלג'יר. זה החכם המפורסם שבשופר שלו תקעו בכיבוש ירושלים.

אני לא הייתי מאמין אולי לסיפור הזה אם לא הייתי רואה שהרב שחור על גבי לבן, לפני יותר ממאה שנים, כותב בדיוק מתי כובשים את ירושלים, מתי משחררים את ירושלים, ואומר גם כן אותו דבר, מביא מהזוהר הקדוש, שבניין ירושלים מתחיל עידן חדש בגאולה, של ניסים ונקמות, נסים לעם ישראל ונקמות לאומות העולם. 

ושמעתי מאחד מהתלמידי חכמים החשובים שיש באיזור שלנו, שהראשי תיבות של כל השבעה דנחמתא, הרי מה הם מדברים שניהם? באחרית הימים. כיבוש ירושלים מתחיל את העידן של באחרית הימים.

 והרב דוד הכהן סקלי אומר באחרית הימים זה בגימטריא 726 ב' א' ח' ר' י' ת' ה' י' מ' י' מ' ועוד 2 המילים זה 728, ראשי התיבות של 7 ההפטרות שאנחנו ניקרא בשבע השבתות הקרובות : "נחמו נחמו עמי". "ותאמר ציון עזבני ה'". "ענייה סוערה לא נוחמה". "אנכי אנכי הוא מנחמכם". "רוני עקרה". "קומי אורי". "שוש אשיש". הראשי תיבות זה נועארק"ש זה 727 ונוסיף את המילה הזאת זה 728, זה בדיוק תשכ"ח!   שבו מתחיל עידן אחר לחלוטין.

 דברי החכמים הללו נבחנו במבחן המציאות. הם מאה שנה חוזרים על זה, הם, ובניהם ותלמידיהם, מאה שנה הם חוזרים על הדברים הללו. הדברים עמדו במבחן המציאות, למרות שהיו חכמים אחרים שאמרו - הכל פה יחרב.  הם אמרו – לא, לא רק שזה נצח, לא רק שזה המלכות החמישית הנצחית, אלא מתחיל עידן חדש לחלוטין בגאולה. 

ואת הפרטים של כל זה אנחנו בעזרת ה' נלמד בשבע ההפטרות הבאות עלינו ועל כל ישראל לטובה. אמן.
שבת שלום ומבורך !