"תשועת עולמים" - גיליון מספר 12, פרשת כִּי תָבוֹא

דבר תורה לפרשת כִּי תָבוֹא תשפ"ג-

 אופן ההתנהלות של עם ישראל בגאולתינו והצורך להיות אור לגויים בכל התחומים 

אנחנו ממשיכים את המסע שלנו בהפטרות הנחמה, והגענו להפטרה השישית מתוך שבע ההפטרות. 

ההפטרה מתחילה: "קוּמִי אוֹרִי כִּי בָא אוֹרֵךְ…"(ישעיהו פרק ס' פסוק א') יש לנו כלל שכל הגיית השמות היא במלרע חוץ מ-3 שמות שהן: דולב, בועז וקרח, ראשי תיבות דב"ק.

 אומנם פה בפסוק אוֹרִי מוגה במלעיל ולא במלרע, אורי במלעיל אומר ברגע שירושלים נבנית הגיע הזמן שלכם, עם ישראל, להאיר לכל העולם. 

במה נאיר לכל העולם? בכל התחומים! מדעית, תרבותית, רוחנית, תורנית, כלכלית, חקלאית וכ'ו.

 אתם (עם ישראל) עכשיו כשהגעתם לירושלים זה סימן שהקב"ה אומר: נמאס לי לחכות לכם, הגיע הזמן שאתם תתחילו להאיר לכל העולם. 

אתם אומרים רגע זה גדול עלינו. הקב"ה עונה: מה? זה גדול עליכם? הרי קראתי לכם עם חכם ונבון וכן רואים בימינו בתחום הלייזר אנחנו עומדים להיות מקום ראשון בעולם, בתחום ההתפלה דורגנו מקום ראשון בעולם וכן דברים נוספים.

  בתרגום של יהונתן בן עוזיאל, הוא מסביר את זה הכי טוב, שלא תתבלבל ותחליף שאורי זה שם של בן אדם במלעיל אלא: "קוּמִי אַנְהָרִי יְרוּשְׁלֵם אֲרֵי מְטָא זְמַן פּוּרְקָנִיךְ וִיקָרָא ה' עֲלָךְ יִתְגְלִי." מי זה תקומי? ירושלים. "אַנְהָרִי" - תתחילי להאיר "אֲרֵי מְטָא זְמַן פּוּרְקָנִיךְ" - הגיע זמנך "...כִּי בָא אוֹרֵךְ..."(ישעיהו פרק ס' פסוק א') מה זה אור? אדם מלא אור, מלא שמחה - זה אומר שהוא כבר נמצא במצב של גאולה של ישועה של הצלחה של שמחה.

 "...וִיקָרָא ה' עֲלָךְ יִתְגְלִי" - הקב"ה אומר: ברגע שאני מחזיר לכם את הכבוד של ירושלים זה אומר שאני רוצה להחזיר לכם את הכבוד בכל התחומים יותר מימי שלמה המלך. שלמה המלך ידע את כל השפות שבעולם גם היום אנחנו צריכים להבין בכל השפות שבעולם. 

הקב"ה  רוצה שאנחנו נהיה האור של העולם גם מדעית גם תורנית גם רוחנית גם כלכלית. כי לא יכול להיות כבוד בלי להיות חזק בכל התחומים. זה אומר שאני צריך להיות גם איש תורה, אלקטרו אופטיקה, מתמטיקה ופיזיקה? כן, זה מה שהקב"ה רוצה! ככה החכמים שגדלנו עליהם אמרו כל הזמן.

 הרב החיד"א זצ"ל תמיד לימד אותנו לבדוק מי הראשון שפרץ את הדרך. הרב החיד"א זצ"ל בספר "חומת הנך" על משלי פרק ג' מביא את הסיפור המפורסם על הרב יוסף קארו זצ"ל, שהרב במשך כמה שבועות ניסה בכל דרך להבין קושייה ברמב"ם ולא הבין אותה. עוד לילה אחד ישב. בבוקר הגיע שמח מאוד מכך שמצא את התשובה, אסף את כל התלמידים ואמר להם את הקושייה שיש לו, עוד לא סיים להגיד את הקושייה קפץ תלמיד ואמר לו את התשובה. לרב יוסף קארו זצ"ל היה מלאך שהיה מדבר איתו ומה שדיבר איתו הוא כתב את זה בספר "מגיד מישרים". המלאך שאל אותו: למה חלשה דעתך? אף אחד לפניך לא הבין את הרמב"ם הזה, אתה הראשון שהתאמצת כמה שבועות כדי להבין אותו. 

ברגע שאתה הבנת, פתחת את השיברים בשמים של החכמה. התלמיד ההוא קלט את זה בקלות אבל לא התאמץ, לעומת זאת אתה פתחת את השיברים.

 הרב הראשון שדיבר על זה בתקופתינו חיי לפני כ-200 שנה והוא הרב יהודה ביבאס זצ"ל.  הוא הסתובב בעולם והספרים שלו נשרפו, אז כל מה שאנחנו יודעים עליו הוא דרך מי שלמד אצלו, הרב יהודה אלקלעי זצ"ל שנפטר ב-ד' בתשרי תרל"ט 1839. הרב יהודה אלקלעי זצ"ל כותב שהוא נפגש עם הרב ביבאס זצ"ל והוא נבהל ממה שהוא אמר לו.

 הרב ביבאס זצ"ל אמר לו שעכשיו צריך לחנך את עם ישראל ל-3 דברים: תורה, מדע ונשק.

 והוא חזר על זה הרבה פעמים.

 הרב אלקלעי הזדעזע ושאל אותו, נשק? אבל יש את האימפריה העות'מאנית הטורקית שהיא אכזרית מאוד, איך אתה רוצה לדבר על נשק? 

הוא ענה לו נשק, אין ברירה.

 כל הההיסטוריונים כותבים שהרב ביבאס זצ"ל היה נכד של אור החיים הקדוש ואילו הרב שלמה דיין טוען שהוא נכד של אחד מגדולי הדיין שהיה במרוקו גיברלטר הרב יהודה הלוי זצ"ל. אבל זה לא משנה מי צודק מה שחשוב זה שהרב אלקלעי קורא לו "איש אלוהים קדוש"

הרב יהודה אלקלעי למד אצל הרב אליעזר פאפו בעל הספר "פלא יועץ" ובתקופה שלו אין הגזמות בתארים! מי ששני החכמים האלו השפיעו הרבה מאוד, הם הרב עוזיאל זצ"ל שנפטר בכ"ד באלול לפני שבעים שנה, הראשון לציון ששני הראשונים לציון אחריו אמרו שהוא היה גדול הראשונים לציון בכל הדורות. וכמובן גם על הרב קוק זצ"ל שנפטר בג' באלול.  נמשיך הלאה בפסוקים: "כִּי הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה אֶרֶץ וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים וְעָלַיִךְ יִזְרַח ה' וּכְבוֹדוֹ עָלַיִךְ יֵרָאֶה" (ישעיהו פרק ס' פסוק ב')

 רבי שמעון בר יוחאי זכותו תגן עלינו ועליכם אמן, בזהור הקדוש אומר פרושו של הפסוק הזה הוא: ניסין ונוקמין - ניסים לישראל ונקמות לאומות העולם. הרב דוד הכהן סקאלי זצ"ל מבין מהזוהר שבמקביל לכך שיהיה חסד גדול לעם ישראל יהיה חושך לאומות העולם, הנהרות מתייבשות, הורגים חופשי אחד את השני, רוסיה אוקראינה, פוטין פריגוז'ין. "כִּי-הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּהאֶרֶץ..." - תסתכל מה קורה במצרים, עיראק, סוריה אירופה, אמריקה. "...וַעֲרָפֶל לְאֻמִּים..." הכל אצלם בערפל. לעומת זאת "...וְעָלַיִךְ יִזְרַח ה'..." כל זה יקרה כאשר חוזרים לירושלים. 

 ראשי תיבות שלהן של שבע הפטרות הנחמה הוא נו"ע ארק"ש. הגימטריא של נו"ע ארק"ש = תשכ"ז, בשנת 1967 חוזרים לירושלים וכל הנחמות חוזרות, ניסים ונקמות.

 נמשיך לפסוק ג' של ההפטרה: "וְהָלְכוּ גוֹיִם לְאוֹרֵךְ וּמְלָכִים לְנֹגַהּ זַרְחֵךְ". הקב"ה אומר לעם ישראל אני לא רוצה שתהיו ראש קטן! אתם צריכים להאיר לכל העולם בכל התחומים! רגע אתה מבקש מאיתנו הרבה. אתה מבקש מאיתנו להיות גדולים בתורה, גדולים במדע, גדולים בנשק, גדולים בכלכלה, בכל התחומים.

 כן, זה מה שהקב"ה רוצה מכםאל תהיו ראש קטן! נגמר הסיפור כשהייתם בגלות ראש קטן.

 ההפטרה ממשיכה בפסוק ד': "שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ בָּנַיִךְ מֵרָחוֹק יָבֹאוּ וּבְנוֹתַיִךְ עַל צַד תֵּאָמַנָה". מפרש תרגום יהונתן בן עוזיאל על הפסוק: "שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי" - אם לא ברור לכם שזה תהליך הגאולה תראו שיש בניין ירושלים ויש קיבוץ גלויות. 

"כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ-לָך" - מה הכוונה כולם נקבצו? מכל העולם באו. "...וְחַזֵי כָּל בְּנֵי עַם גַלְוָתָךְ דְמִתְכַּנְשִׁין וְאָתָן לְגַוִיךְ..." - רוצה לדעת מתי יהיה ניסים לישראל ונקמות לאומות עולם? קודם תסתכל שירושלים מתחילה להתמלא. "...וּבְנוֹתַיִךְ עַל-צַד תֵּאָמַנָה." -  תֵּאָמַנָה - מלשון אומן.

 יהיו הרבה אומות שיעזרו לכם משום שאין להן ברירה.

 לפני כ- 75 שנה הגרמנים כתשו את היהודים עד עפר, ובחודש האחרון הזמינו מישראל את הטיל הבליסטי בארבע עשרה מליארד שקל. מי חלם לפני 75 שנה כאשר הם שחטו את ישראל עד עפר שהיום הם יתנו הרבה כסף לישראל. ההפטרה ממשיכה "אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ..." - עם ישראל לא מסוגל לעכל את הדברים של הרב ביבאס שאמר שצריך תורה, מדע, נשק. אנשים לא מבינים מה אתה רוצה מאיתם. 

הרב יהודה ביבאס לא חיכה שיהיו פיגועים בשביל להגיד לקנות נשק הוא אמר שזה חלק מהתהליך.

 עד שאומות העולם יעכלו שעם ישראל הולך להאיר לכל העולם זה תהליך ארוך, אז צריך נשק במהלך התהליך כי יש הרבה שעוד לא מבינים את התהליך ולא רק אצל הגויים לא מבינים, אלא גם אצל עם ישראל לא מבינים.  אָז תִּרְאִי - אתם עם ישראל תיראו את ירושלים, תיראו את הניסים והנקמות, אתם תיראו שמתחיל זמן באחרית הימים. 

וְנָהַרְת - אתם תרגישו איזה אור גדול שלעולם לא היה. מצד שני, "וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵך" - כמה פחד יש לאנשים שהם אומרים, רגע תראה איך מאימים עלינו חורבן ציבורי. הרב עוזיאל היה הראשון שאמר וחזר על זה הרבה פעמים שהיה חורבן ראשון, היה חורבן שני, לעולם לא יהיה פה חורבן שלישי! אבל אנשים לא יכולים לעכל את זה וזה מה שכתוב כאן "וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵך" - מצד אחד הלב נהיה רחב כי רואים שפע גדול מאוד מצד שני יש פחד כי כל היום משגעים אותנו שעומד להיות חורבן גדול. "...כִּי יֵהָפֵךְ עָלַיִךְ הֲמוֹן יָם..." - אומות העולם נמשלו לים גדול ואתם מפחדים כי אתם רואים שהרבה אומות מתהפכים עליכם כמו חבר טוב שלכם הרבה שנים שפתאום מתהפך עליך.

 "...כִּי-יֵהָפֵךְ עָלַיִךְ הֲמוֹן יָם חֵיל גּוֹיִם יָבֹאוּ לָךְ" בסדר אז מה אם הם יבואו אין ממה לפחד! אבל באמת הם יבואו לסיבה אחרת שכן כתוב בפסוק לאחר מכן: "שִׁפְעַת גְּמַלִּים תְּכַסֵּךְ בִּכְרֵי מִדְיָן וְעֵיפָה כֻּלָּם מִשְּׁבָא יָבֹאוּ זָהָב וּלְבוֹנָה יִשָּׂאו..." "...וּתְהִלֹּת ה' יְבַשֵּׂרוּ" - לא תהיה להם ברירה ויגידו אנחנו חייבים לשבח אתכם את עם ישראל ואת ירושלים. 

ווילאים קנינג הוא גוי, עיתונאי נוצרי בארה"ב, הוא אחד מהגויים הגדולים שכל הזמן עוכב אחרי הנקמות של ה' במי שמפריע לישראל. 

לפני 15 שנה הוא הוציא ספר של 330 עמודים "eye to eye" שהמשמעות שלו בעברית עין בעין. אחת הדוגמאות בסיפרו לנקמה של הקב"ה היא שבגלל שארה"ב הפריעה לעם ישראל בגירוש 10,000 יהודים חטפה 200 מליארד דולר של נזק.

 כתוב בפסוק הבא של ההפטרה: "כָּל-צֹאן קֵדָר יִקָּבְצוּ לָךְ" - עם ישראל התאספו מארצות קידר - ארצות האיסלם. "אֵילֵי נְבָיוֹת יְשָׁרְתוּנֶךְ" - יש כאלה אילים גדולים וחזקים מיוחדים, "יַעֲלוּ עַל רָצוֹן מִזְבְּחִי וּבֵית תִּפְאַרְתִּי אֲפָאֵר" בפסוק ח' כתוב: "מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה וְכַיּוֹנִים אֶל אֲרֻבֹּתֵיהֶם". 

ישנן 2 אפשרויות שעם ישראל יעלה לארץ אפשרות אחת שהוא עולה כמו שיונה באה מרצון לשובך שלה, כמו שמסלול הנדידה של עופות וציפורים נעשה מרצון. אפשרות שנייה יש כאלה שלא יבואו מרצון אלא צריך איזו שואה, צרה, שתגרום להם לבוא. 

"מִי אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה" העננים עפים לא מתוך רצון. בשנת 1921 תרפ"א, 18 שנה לפני השואה הייתה שריפה בסלוניקי והרב עוזיאל הראשון לציון היה שם ואמר להם אם לא תעלו לארץ, כל הגולה תהיה שריפה אחת גדולה. מדהים! כשיש שריפה גדולה, הכל נשרף לא תהיה לכם ברירה, כמו שהעננים עפים לא מרצון, אתם תצטרכו לעלות לארץ.

 עדיף שהעליה תהיה "וְכַיּוֹנִים אֶל-אֲרֻבֹּתֵיהֶם" מאשר "מִי-אֵלֶּה כָּעָב תְּעוּפֶינָה". ונושא גדול נוסף שרק ניגע בו, הפסוק האחרון של ההפטרה שהוא פלא גדול "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ נֵצֶר מַטָּעַי מַעֲשֵׂה יָדַי לְהִתְפָּאֵר". 

זה נשמע כאילו זה משל, אבל זה לא! הרב אברהם אזולאי זצ"ל לפני כ- 400 שנה היה תלמידו של הרב משה קורודובירו זצ"ל שהיה רבו של הארי הקדוש זצ"ל, אומר תדע לך כל מי שנמצא בארץ ישראל והארץ לא מקיאה אותו = הוא צדיק! אבל הוא עושה עוד דברים אחרים בעייתיים? הרבה חכמים אמרו איך זה יכול להיות "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים"? זה כפשוטו בדור שלנו? כן!

 למשל אחד מגדולי המקובלים הרב עובדיה הדאיה זצ"ל שהיה ראש ישיבת המקובלים בית אל ונפטר ב-כ' שבט תשכ"ט. 

שאלו אותו איך יכול להיות ש"חסד לאברהם" אומר ועמך כולם צדיקים? הוא אומר להם דבר פשוט: אני אגיד לך מה הוא התכוון לפני 400 שנה. מה החטא הכי גדול בהיסטוריהזה לא חטא העגל שהרי מתו בחטא העגל רק כ3,000 אלא חטא המרגלים שדיברו נגד הארץ לא רצו לעלות לארץ מכל מיני סיבות ובו מתו 600,000 איש. אם כך מהו התיקון של החטא הכי גדול בהיסטוריה? שאדם עולה, בונה, נלחם ומראה שהוא רוצה לגור פה.

אז אדם שמתקן את החטא הכי גדול בהיסטוריה\ ברור שהוא צדיק! אז יש לו על כף המאזניים את המצווה שמבטאת את זה שהוא הצדיק הגדול ביותר, אבל יש גם דברים אחרים בכף המאזניים השנייה? תשאיר לריבונו של עולם לשכלל את זה.

  "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים..." הרב דוד בן שמעון זצ"ל בעל הספר "שער החצר" המונה 613 שבחים על ארץ ישראל, כותב בסימן כ' מה זה "...לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ..."? כל אדם יבדוק אם הארץ הקיאה אותו. אם הוא אומר שבגלל הרפורמה רוצה לעבור לחו"ל, זה סימן שהארץ הקיאה אותו. "...וַתָּקִא הָאָרֶץ, אֶת יֹשְׁבֶיה"(ויקרא פרק י"ח פסוק כ"ה) אבל לא נעים להגיד שהארץ מקיאה אותו, אז הקב"ה אומר אין בעיה הארץ תקיא אותך באופן שנראה שאתה עושה את זה לעצמך

"...לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ..." אבל אם אתה רואה אדם אוהב את הארץ ונלחם למענה ורוצה לעולם להישאר בה אז חל בו "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים..." כפשוטו. "נֵצֶר מטעו מַטָּעַי" אומר הקב"ה, "מַעֲשֵׂה יָדַי לְהִתְפָּאֵר".

  שבת שלום ומבורך!